دوستان سلام

اگر در یک سازمان دولتی یا خصوصی مشغول فعالیت میباشد و خود سری و بی نظمی سازمان شما را به عنوان مسئول IT انجا کلافه نموده است ، توصیه من راضی نمودن مدیر منابع انسانی به فرمی شبیه ذیل از سوی همه کاربران میباشد هر چند خود من هنوز موفق به اخذ تایید نهایی نشده ام.البته این یک فرمت اولیه است و به دلخواه خود میتوانید آنرا بسته به نیاز های سازمانتان تغییر دهید.

بسمه تعالی

تعاریف

·         واحد ICT ارائه دهنده خدمات

·         کاربر:استفاده کننده از سیستم

·         شبکه ICT:زیر ساخت ، تسهیلات ،تجهیزات و سایر ادوات که در حوزه تمامیت این واحد قرار داشته و اداره و نگهداری میشود.

·         ترافیک :حجم تبادل داده در شبکه

·         وقفه در خدمات : عبارتست از وقفه در مبادله بسته های IP که از طریق شبکه ICT بین تجهیزات و هر نشانی روی شبکه داخلی یا خارجی اتفاق می افتد.

·         نماینده ICT : عبارتست از نیروی مستقیم یا نیروی تحت حمایت حوزه فنی واحد ICT.

تعهدات واحد ICT:

1.       ایجاد ارتباط در شبکه ICT بین کاربر تعریف شده و نقاط مجاز و قابل استفاده جهت کاربر.

2.       ایجاد متوسط  ماهیانه زمان رفت و برگشت بسته های اطلاعاتی در شبکه اینترنت عمومی روی 750 میلی ثانیه تا حد اکثر 800 میلی ثانیه.

3.       ایجاد ارتباط روی بستر LAN و شبکه فیبر نوری و یا سیم مسی  سازمان روی حد اکثر 100 میلی ثانیه.

4.       انجام سرویس کاربر با مجوز مدیر مربوطه و در چها چوب سیاست های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطی سازمان براساس تشخیص اولویت از سوی مدیر و سرپرست مربوطه از طریق در خواست رسمی کاربر که دارای امضاء مدیر نامبرده نیز باشد.

5.       انجام backup از اطلاعات و مسیر های معرفی شده توسط کاربر از طریق فرم رسمی سازمانی یا در خواست اتوماسیون اداری و با مجوز مدیر کاربر.

6.       آماده سازی سیستم و تجهیزات سخت افزاری کاربر با رعایت سیاست های سخت افزاری سازمان.

7.       آماده سازی  سیستم عامل و نرم افزارهای  کاری کاربر با رعایت سیاست های نرم افزاری سازمان.

8.       ارائه نام کاربری و پسورد عبور برای هر یک از موارد 6و 7 جهت امنیت اطلاعاتی کاربر.

 

9.       برقرار بودن شبکه ارتباطی به میزان متوسط 95 % ماهیانه.

10.   موارد ذیل وقفه تلقی نمی گردند:

•         هر گونه وقفه در اثر سرویسهای دوره ای و با اطلاع قبلی.

•         هر گونه مشکل که ناشی از عدم رعایت قوانین از سوی یک کاربر متخلف یا ناشی از اشکالات خارج از عهده این واحد باشد.

•         هر گونه وقفه با اطلاع قبلی ناشی از توسعه منطقه ای از شبکه.

تعهدات مشترک:

رعایت کلیه قوانین و مقررات کشور در حوزه استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات.

عدم ورود به سایت های غیر اخلاقی و غیر عرف و مغایر با شئونات اسلامی.

خودداری نمودن از ایجاد هرگونه اختلال نرم افزاری و سخت افزاری.

محافظت از نام کاربری و رمز عبور جهت سخت افزار و نرم افزارهای حوزه کاری خود.

عدم ایجاد هرگونه تغییر در شبکه و یا تجهیزات مورد اسفاده و یا نرم افزارهای موجوددر سازمان.

حفاظت از اطلاعات خود و سایر همکاران و به خصوص اطلاعات سازمان.

عدم  سعی در استفاده از درگاههای سخت افزاری و نرم افزاری ممنوع در سازمان و کشور.

عدم رد و بدل نمودن اطلاعات سازمان از طریق درگاههای ارتباطی مانند E-mail بدون مجوز از مدیر مربوطه.

عدم استفاده از تجهیزات شخصی جهت اتصال و استفاده به سیستم های سازمان.(مانند موبایل و حافظه جانبی و ....)

حفاظت از سخت افزار و نرم افزار تحویلی و امضاء فرم تحویل به هنگام دریافت منابع لازم ICT در سازمان.

عدم استفاده از منابع  سخت افزاری و نرم افزاری سازمان بدون احذ مجوز لازم از مدیر مربوطه.

توجه:

واحد ICT متولی آموزش کاربر نبوده و تعهدی در این مقوله ندارد مگر در مواردی که یک روش استفاده خاص را معرفی می نماید که مطمئنا دستورالعمل آن به اطلاع کاربر مربوطه خواهد رسید.

واحد ICT در مورد انجام و مشاوره سرویسهای شخصی و خارج از محدوده سازمان تعهدی به کاربر ندارد.

واحد ICT در صورت مشاهده عدم رعایت هر یک از موارد فوق الذکر نسبت به قطع موقت یا دائم کاربر اقدام نموده و موارد را جهت هرگونه برخورد انضباطی به اطلاع مدیر مربوطه و معاونت ادرای سازمان خواهد رسانید.

اولویت انجام سرویس متقاضی منوط به  رعایت اولویت بندی از سوی واحد ICT میباشد نه از سوی کاربر .

هر گونه نصب و حذف نرم افزاری و یا سخت افزاری از سوی کاربر ممنوع میباشد.

تحویل و جابه جایی سخت افزارها با رعایت سیاست های ICT سازمان بوده و واحد ICT همواره این حق را برای خود در جهت مصالح سازمان محفوظ میدارد.