آشنايي با QlikView
مزایای QlikView عبارت است از:
قدرت سادگی: اصل سادگی در سیستم های مدیریتی یک اصل حیاتی است. اساساً سیستمها و ابزار های مدیریتی ماموریت دارند که به سازمانها کمک نمایند تا کارهای خود را بهتر انجام دهند. اما متاسفانه انچه مشاهده می شود این است که بعضاً خود سیستم ها و ابزار های مدیریتی سد راه بهره وری و اثربخشی فعالیتهای سازمان می شود.
QlikView ابزاری است که به سازمان ها کمک می کند تا مهمترین اطلاعات سارمان خود را رصد کنند. اما آنچه QlikView را از سایر ابزارهای مشابه خود جدا می کند، این است که QlikView بسیار ساده و سهل بوده و برای توسعه راه حلهای موثر نیاز مند گروهی از متخصصین نیست و کاربران عادی سازمانها در سطح تخصصی پیشرفته Office می توانند از این ابزار بهره برداری نمایند.
سرعت باور نکردنی: سرعت در سازمانهای امروزی بسیار مهم است. سازمانهای موفق سازمانهایی هستند که به سرعت نسبت به محیط خود واکنش نشان می دهند. به عبارت دیگر چابکی سازمانها یکی از مهمترین دلایل موفقیت آنها در روزگار جاری است.
اما بدیهی است که سازمانها برای چابکی از ابزار های مدیریتی نیز بهره می گیرند. ابزارهایی که به آنها در چابک سازی خود و افزایش قدرت تصمیم گیری کمک نمایند. لذا اگر ابزار ها نتوانند به سرعت و در زمان مناسب پاسخگویی سوالات سازمانها باشند، کارکرد خود را برای مدیران از دست می دهند.
لذا QlikView سریعترین ابزار برای اکتشاف اطلاعات و حقایق از انبوه اطلاعات سازمانهاست. با استفاده از این ابزار پیچیده ترین نیازمندیهای مدیران را در کمتر از چند روز می توان پیاده سازی کرد. دلیل این مدعا گزارش سایت Practical می باشد که به نقل از گزارشی از این سایت که به مقایسه برخی از بهترین راه حلهای BI پرداخته است، QlikView به عنوان سریعترین ابزار پیاده سازی راه حلهای داشبورد و هوشمندی کسب و کار شناخته شده است.
اکتشاف داده های سازمان: مشخصات شاخصهای کلیدی عملکرد این است که مهمترین داده های سازمان را اندازه گیری کرده و نمایش می دهد. معمولاً شاخص های کلیدی عملکرد ترکیبی بوده و از ترکیب اطلاعات مختلفی پدید می آید. محاسبه شاخص های ترکیبی نیازمند یک ارتباط نظامند بین منابع اطلاعاتی سازمان است. لذا سازمانها نیاز دارند تا اطلاعات را از منابع اطلاعاتی مختلف استخراج نمایند و بر اساس آن مهمترین اتفاقات و رخدادهای سازمان خود را رصد نمایند.
QlikView با قابلیت business discovery خود داده های سازمان را به هرشکل از هر منبع داده ای که سازمان دارد استخراج کرده و ساماندهی می نماید. بنابراین سازمانها دیگر نباید نگران دسترسی به اطلاعات ارزشمند خود باشند چون QlikView این مشکل را به طور کامل حل کرده است.
ضمناً QlikView با ابزارهای Data cleansing خود می تواند کیفیت داده های در دسترس را تا حدود بسیار خوبی بهبود ببخشد.
برای صورت مسئله های پیچیده نیز QlikView ابزاری به نام Expressor را به خدمت گرفته است که امکان پیاده سازی فرآیند ETL(استخراج، تغییر فرم و بازیابی اطلاعات) را به سازمان ها می دهد.
ابر اطلاعاتی: QlikView آنچه را که از منابع اطلاعاتی مختلف استخراج می کند، در ابری از اطلاعات یکپارچه می کند. این ابر اطلاعاتی حاصل دو فناوری منحصر به فرد QlikView است که عبارتند از:
مدل داده ای ترکیبی» که امکانی است که اطلاعات را از منابع داده ای گوناگون با هم دیگر مربوط میکند. این ارتباط از طریق همنامی فیلدهای اطلاعاتی و تشخیص هوشمند روابط بین داده ها در این ابزار صورت می پذیرد.
تکنولوژی “in-memory” که QlikView را قدرتمند کرده و امکان پردازش بسیار بسیار سریع اطلاعات را می دهد.
در واقع QlikView با استفاده از ابر اطلاعاتی یک زنجیره به هم پیوسته از اطلاعات را شبیه به یک کیک شکلاتی پدید می آورد. حال بر اساس این کیک شکلاتی که حاوی کل اطلاعات مهم سازمان است به شما امکان ساخت گزارشاتی متنوع را می دهد. اما زمانی که شما بر روی ابر اطلاعاتی یک فیلتر اعمال می کنید (مثلاً از بین محصولات یک گروه محصول، از زمان یک فصل و … را انتخاب می کنید) این ابر اطلاعاتی حالت جدیدی را به خود می گیرد. یعنی به عنوان مثال آن برشی از آن کیک شکلاتی جدا می شود که مد نظر شماست.
لذا تمام نمودار ها و گزارشات شما بر اساس برش کیک مجدداً محاسبه می شود. فرض کنید شاخص های اصلی مورد استفاده در گزارشات مقدار فروش، مقدار پورسانت، هزینه تبلیغات و برنامه تولید است. با اعمال فیلتری مثل گروه محصول و زمان تمام شاخص های شما برای برش کیک محاسبه می شود. یعنی فروش یک گروه محصول خاص در یک زمان خاص، هزینه پورسانت یک گروه محصول خاص در یک زمان خاص، هزینه تبلیعات یک گروه محصول خاص در یک زمان خاص و ….
لذا مفهوم ابر اطلاعاتی به شما امکان اکشتاف بی نظیر حقایق را از دل اطلاعات سازمانتان را می دهد.
زیباترین داشبورد ها: قابلیتهای ساخت داشبورد در QlikView بسیار بی نظیر است. به طور خلاصه در رابطه با ساخت داشبورد در QlikView مطالب زیر قابل توجه است:
1-نمودارهای متنوع:
در داشبورد های QlikView می توان از طیف گسترده ای از نمودار ها استفاده کرد.
2-فرمت دلخواه
در نمودار های QlikView امکان تنظیم انواع المانهای گرافیکی اعم از رنگ، فونت، حاشیه، سایه، Style، ترتیب، Action، لیست، Text، تصویر و …. وجود دارد.
3-امکان پرسشگری
در QlikView فیلتر کردن، Drill down، و Search به طور باور نکردنی ای ساده است. فقط با یک حرکت موس یا کیبرد.
4-اختصاصی سازی
در QlikView می توان ابزار های مورد نیاز را توسعه داد.
5-مشاهده در وب
آنچه را که در نسخه Desktop QlikView می بینیم بدون کوچکترین تغییر در پورتال وب آن قابل مشاهده است.
قابلیت تحلیل هوشمند: در QlikView این امکان فراهم شده است تا ابزارهای هوشمندی برای تصمیم گیری مدیران پیاده سازی گردد. به عنوان مثال می توان به ابزار های What if یا تحلیل سایه ای و یا شبیه سازی و پیش بینی اشاره نمود.
در این ابزار ها امکان پیاده سازی الگوریتم های مختلف برای پاسخگویی به سوالات سازمان تعبیه شده است. چند نمونه از تجربیات اجرایی شرکت روشمند در پیاده سازی این گونه ابزار ذیلاً اشاره می گردد:
1- پیاده سازی شبیه ساز وضعیت منابع انسانی
شبیه سازی منابع انسانی داشبوردی است که اطلاعات منابع انسانی سازمان را استخراج می نماید. دلیل توسعه این شبیه ساز این بود که سازمان تمایل داشت تا ببیند وضعیت نیروی انسانی آن در سال های بعد (به عنوان مثال ۵ سال بعد) چگونه خواهد بود. بدین معنی که در چه بخش های از سازمان چه افرادی بازنشست خواهند شد، از چه رشته های تحصیلی ای، در چه پست های سازمانی، با چه جنسیتی و … کاربرد این شبیه سازی تصمیم سازی برای تدقیق و هدفمند کردن برنامه های توسعه منابع انسانی و جانشین پروری بود.
2- تحلیل حساسیت صورت سود و زیان
این نمونه واقعی مربوط بود به یک هلدینگ که ۱۰ هلدینگ و ۲۰۰ شرکت داشت و تمایل داشت که صورت سود و زیان شرکتها، هلدینگ ها و کل سازمان را بر اساس نسبتهای مالی تحلیل نماید و ضمناً بررسی کند که با تغییر در کدامیک از پارامترهای صورت سود و زیان (نظیر درآمد حاصل از فروش، بهای تمام شده، هزینه های بازاریابی و فروش و …) چه تغییرس در نسبت های مالی، سودآوری و … اتفاق می افتد و بر اساس آن اثرساز ترین اقدامات بهبود را شناسایی نماید.
3- تحلیل اثر برنامه ها در اهداف استراتژیک
در این تجربه، سازمان تمایل داشت تا برنامه های استراتژیک سازمان خود را رصد کند و ببیند که کدامیک از برنامه های استراتژیک سازمان بیشترین تاثیر را در عدم تحقق و یا تحقق اهداف استراتژیک داشته است و بر آن اساس بتواند برنامه های بهبود جهت بازنگری استراتژی ها، اهداف و برنامه اجرا نماید.
قدرت سادگی: اصل سادگی در سیستم های مدیریتی یک اصل حیاتی است. اساساً سیستمها و ابزار های مدیریتی ماموریت دارند که به سازمانها کمک نمایند تا کارهای خود را بهتر انجام دهند. اما متاسفانه انچه مشاهده می شود این است که بعضاً خود سیستم ها و ابزار های مدیریتی سد راه بهره وری و اثربخشی فعالیتهای سازمان می شود.
QlikView ابزاری است که به سازمان ها کمک می کند تا مهمترین اطلاعات سارمان خود را رصد کنند. اما آنچه QlikView را از سایر ابزارهای مشابه خود جدا می کند، این است که QlikView بسیار ساده و سهل بوده و برای توسعه راه حلهای موثر نیاز مند گروهی از متخصصین نیست و کاربران عادی سازمانها در سطح تخصصی پیشرفته Office می توانند از این ابزار بهره برداری نمایند.
سرعت باور نکردنی: سرعت در سازمانهای امروزی بسیار مهم است. سازمانهای موفق سازمانهایی هستند که به سرعت نسبت به محیط خود واکنش نشان می دهند. به عبارت دیگر چابکی سازمانها یکی از مهمترین دلایل موفقیت آنها در روزگار جاری است.
اما بدیهی است که سازمانها برای چابکی از ابزار های مدیریتی نیز بهره می گیرند. ابزارهایی که به آنها در چابک سازی خود و افزایش قدرت تصمیم گیری کمک نمایند. لذا اگر ابزار ها نتوانند به سرعت و در زمان مناسب پاسخگویی سوالات سازمانها باشند، کارکرد خود را برای مدیران از دست می دهند.
لذا QlikView سریعترین ابزار برای اکتشاف اطلاعات و حقایق از انبوه اطلاعات سازمانهاست. با استفاده از این ابزار پیچیده ترین نیازمندیهای مدیران را در کمتر از چند روز می توان پیاده سازی کرد. دلیل این مدعا گزارش سایت Practical می باشد که به نقل از گزارشی از این سایت که به مقایسه برخی از بهترین راه حلهای BI پرداخته است، QlikView به عنوان سریعترین ابزار پیاده سازی راه حلهای داشبورد و هوشمندی کسب و کار شناخته شده است.
اکتشاف داده های سازمان: مشخصات شاخصهای کلیدی عملکرد این است که مهمترین داده های سازمان را اندازه گیری کرده و نمایش می دهد. معمولاً شاخص های کلیدی عملکرد ترکیبی بوده و از ترکیب اطلاعات مختلفی پدید می آید. محاسبه شاخص های ترکیبی نیازمند یک ارتباط نظامند بین منابع اطلاعاتی سازمان است. لذا سازمانها نیاز دارند تا اطلاعات را از منابع اطلاعاتی مختلف استخراج نمایند و بر اساس آن مهمترین اتفاقات و رخدادهای سازمان خود را رصد نمایند.
QlikView با قابلیت business discovery خود داده های سازمان را به هرشکل از هر منبع داده ای که سازمان دارد استخراج کرده و ساماندهی می نماید. بنابراین سازمانها دیگر نباید نگران دسترسی به اطلاعات ارزشمند خود باشند چون QlikView این مشکل را به طور کامل حل کرده است.
ضمناً QlikView با ابزارهای Data cleansing خود می تواند کیفیت داده های در دسترس را تا حدود بسیار خوبی بهبود ببخشد.
برای صورت مسئله های پیچیده نیز QlikView ابزاری به نام Expressor را به خدمت گرفته است که امکان پیاده سازی فرآیند ETL(استخراج، تغییر فرم و بازیابی اطلاعات) را به سازمان ها می دهد.
ابر اطلاعاتی: QlikView آنچه را که از منابع اطلاعاتی مختلف استخراج می کند، در ابری از اطلاعات یکپارچه می کند. این ابر اطلاعاتی حاصل دو فناوری منحصر به فرد QlikView است که عبارتند از:
مدل داده ای ترکیبی» که امکانی است که اطلاعات را از منابع داده ای گوناگون با هم دیگر مربوط میکند. این ارتباط از طریق همنامی فیلدهای اطلاعاتی و تشخیص هوشمند روابط بین داده ها در این ابزار صورت می پذیرد.
تکنولوژی “in-memory” که QlikView را قدرتمند کرده و امکان پردازش بسیار بسیار سریع اطلاعات را می دهد.
در واقع QlikView با استفاده از ابر اطلاعاتی یک زنجیره به هم پیوسته از اطلاعات را شبیه به یک کیک شکلاتی پدید می آورد. حال بر اساس این کیک شکلاتی که حاوی کل اطلاعات مهم سازمان است به شما امکان ساخت گزارشاتی متنوع را می دهد. اما زمانی که شما بر روی ابر اطلاعاتی یک فیلتر اعمال می کنید (مثلاً از بین محصولات یک گروه محصول، از زمان یک فصل و … را انتخاب می کنید) این ابر اطلاعاتی حالت جدیدی را به خود می گیرد. یعنی به عنوان مثال آن برشی از آن کیک شکلاتی جدا می شود که مد نظر شماست.
لذا تمام نمودار ها و گزارشات شما بر اساس برش کیک مجدداً محاسبه می شود. فرض کنید شاخص های اصلی مورد استفاده در گزارشات مقدار فروش، مقدار پورسانت، هزینه تبلیغات و برنامه تولید است. با اعمال فیلتری مثل گروه محصول و زمان تمام شاخص های شما برای برش کیک محاسبه می شود. یعنی فروش یک گروه محصول خاص در یک زمان خاص، هزینه پورسانت یک گروه محصول خاص در یک زمان خاص، هزینه تبلیعات یک گروه محصول خاص در یک زمان خاص و ….
لذا مفهوم ابر اطلاعاتی به شما امکان اکشتاف بی نظیر حقایق را از دل اطلاعات سازمانتان را می دهد.
زیباترین داشبورد ها: قابلیتهای ساخت داشبورد در QlikView بسیار بی نظیر است. به طور خلاصه در رابطه با ساخت داشبورد در QlikView مطالب زیر قابل توجه است:
1-نمودارهای متنوع:
در داشبورد های QlikView می توان از طیف گسترده ای از نمودار ها استفاده کرد.
2-فرمت دلخواه
در نمودار های QlikView امکان تنظیم انواع المانهای گرافیکی اعم از رنگ، فونت، حاشیه، سایه، Style، ترتیب، Action، لیست، Text، تصویر و …. وجود دارد.
3-امکان پرسشگری
در QlikView فیلتر کردن، Drill down، و Search به طور باور نکردنی ای ساده است. فقط با یک حرکت موس یا کیبرد.
4-اختصاصی سازی
در QlikView می توان ابزار های مورد نیاز را توسعه داد.
5-مشاهده در وب
آنچه را که در نسخه Desktop QlikView می بینیم بدون کوچکترین تغییر در پورتال وب آن قابل مشاهده است.
قابلیت تحلیل هوشمند: در QlikView این امکان فراهم شده است تا ابزارهای هوشمندی برای تصمیم گیری مدیران پیاده سازی گردد. به عنوان مثال می توان به ابزار های What if یا تحلیل سایه ای و یا شبیه سازی و پیش بینی اشاره نمود.
در این ابزار ها امکان پیاده سازی الگوریتم های مختلف برای پاسخگویی به سوالات سازمان تعبیه شده است. چند نمونه از تجربیات اجرایی شرکت روشمند در پیاده سازی این گونه ابزار ذیلاً اشاره می گردد:
1- پیاده سازی شبیه ساز وضعیت منابع انسانی
شبیه سازی منابع انسانی داشبوردی است که اطلاعات منابع انسانی سازمان را استخراج می نماید. دلیل توسعه این شبیه ساز این بود که سازمان تمایل داشت تا ببیند وضعیت نیروی انسانی آن در سال های بعد (به عنوان مثال ۵ سال بعد) چگونه خواهد بود. بدین معنی که در چه بخش های از سازمان چه افرادی بازنشست خواهند شد، از چه رشته های تحصیلی ای، در چه پست های سازمانی، با چه جنسیتی و … کاربرد این شبیه سازی تصمیم سازی برای تدقیق و هدفمند کردن برنامه های توسعه منابع انسانی و جانشین پروری بود.
2- تحلیل حساسیت صورت سود و زیان
این نمونه واقعی مربوط بود به یک هلدینگ که ۱۰ هلدینگ و ۲۰۰ شرکت داشت و تمایل داشت که صورت سود و زیان شرکتها، هلدینگ ها و کل سازمان را بر اساس نسبتهای مالی تحلیل نماید و ضمناً بررسی کند که با تغییر در کدامیک از پارامترهای صورت سود و زیان (نظیر درآمد حاصل از فروش، بهای تمام شده، هزینه های بازاریابی و فروش و …) چه تغییرس در نسبت های مالی، سودآوری و … اتفاق می افتد و بر اساس آن اثرساز ترین اقدامات بهبود را شناسایی نماید.
3- تحلیل اثر برنامه ها در اهداف استراتژیک
در این تجربه، سازمان تمایل داشت تا برنامه های استراتژیک سازمان خود را رصد کند و ببیند که کدامیک از برنامه های استراتژیک سازمان بیشترین تاثیر را در عدم تحقق و یا تحقق اهداف استراتژیک داشته است و بر آن اساس بتواند برنامه های بهبود جهت بازنگری استراتژی ها، اهداف و برنامه اجرا نماید.
منبع:http://fumblog.um.ac.ir/fumindex.php?op=Default&blogId=412&&page=1
+ نوشته شده در ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ساعت توسط هومن عزیزی
|
این وبلاگ به دور از هر گونه حاشیه تنها به مباحث فناوری اطلاعات و ارتباطات می پردازد. برخی مطالب به عنوان نکات قابل توجه از سایتهای دیگر در این وبلاگ درج میشود که حتما از نویسنده اصلی با ذکر منبع تقدیر و تشکر خواهد شد.